Stamming
Tilbake til fagområder
Hva er Stamming?
Stamming er en rytmeforstyrrelse i talen, karakterisert av ulike brudd i talens rytme.
Vanlige kjennetegn
Stamming kan kjennetegnes ved en eller flere av følgende symptomer:
- Hyppige gjentakelser av småord, stavelser og/eller språklyder. (vil-vil-vil / vi-vi-vil / v-v-vil)
- Forlengelser av språklyder: (vvvvvil)
- Fullstendig blokkering, hvor en opplever fullstendig stopp av lyd og/eller luft ved snakking.
Stamming kan variere mellom ulike dager, og fra en situasjon til en annen. Den kan også opptre periodvis, hvor barnet kan ha flytende tale i enkelte faser.
Forekomst
Indre og ytre stammeproblematikk
- Med ytre stamming menes det som er hørbart og synlig for andre rundt. Dette inkluderer kjernestamming, som er symptomene man hører i talen (gjentakelser, forlengelser og/eller blokkering), og såkalt sekundæratferd, som innebærer ulike bevegelser og berøringer personen kan bruke for å unngå eller redusere stammingen.
- Med indre stamming menes de indre vanskene som personen kan oppleve. Eksempler kan være frykt for å snakke, dårlig selvtillit, skyldfølelse, og flauhet. Disse vanskene kan være vanskeligere å gjenkjenne for andre rundt, da de ikke er direkte synlig.
Både når det gjelder indre og ytre stamming, så vil den enkeltes opplevelse variere i stor grad.
Hva kan gjøres?
Dersom ditt barn opplever stamming er det viktig å ta kontakt med logoped tidlig. Tidlig intervensjon kan bidra til å redusere vanskene betraktelig. Mange barn får normal taleflytutvikling eller får redusert stammingen slik at den får liten negativ innflytelse. Hjelp kan likevel settes inn når som helst i stammeutviklingen. Både ungdom og voksne kan hjelpes til å få et bedre forhold til seg selv og egen tale. Ofte lykkes en også med å redusere selve kjernestammingen.
Logopedisk behandling av tidlig stamming kan innebære indirekte og/eller direkte behandling:
- Indirekte behandling tar sikte på å endre miljøet rundt barnet for å fremme taleflyt.
- Direkte behandling innebærer direkte arbeid med barnets tale, for å lære barnet konkrete strategier for å fremme taleflyt.